Do Schools Kill Creativity?

Do Schools Kill Creativity?

Niet zo lang geleden sprak ik een vriend die in Slowakije woont. Hij woont  al 7 jaar in Banska Bystrika. Een mooie stad in het midden van het land omgeven door geweldig natuurschoon. Hij en zijn vrouw hebben gekozen voor HomeSchooling als methode om hun kinderen (4 meiden) te onderwijzen. Voor hen was het zeer moeilijk om hiervoor te kiezen maar door een samenloop van omstandigheden hebben ze toch 5 jaar geleden hiervoor gekozen. Alles gaat naar wens en volgens de roemeense en amerikaanse normeringen scoren deze meiden overaal zeer goed in. In een telefonisch gesprek met deze vriend ben ik geadviseerd om de speech van Sir Ken Robinson te gaan bekijken. De link staat boven in de titel. Een aanrader.

In mijn zoektocht naar verschillende ID modellen ben ik me steeds meer gaan afvragen of dit is wat ik wilde. Ik merk bij alle ID’s dat ze inzetten op industrialisatie van het onderwijs. Wat ik me afvraag is:

– kunnen we ons veroorloven in deze tijden om nog zo te denken (vanuit de industrialisatie).

– mogen we het onderwijs vorm geven volgens deze ID’s als we denken aan bv Gillian Lynne?

– ben ik niet bezig om “werkverschaffing” te realiseren voor mezelf ten koste van al die jonge levens?

En om het moeilijker te maken: hoe ga ik dealen met dit alles binnen de context van LA2? Wie kan me helpen aan ID’s die zich richten op het ontwikkelen van mensen binnen een BBL opleiding? Het gedeelde van het vak leren is geen probleem (apprenticeship), maar we zijn verplicht om deze jongens op de juiste niveaus te krijgen voor NL, Engels en rekenen. Om niet te vergeten de LLB competenties !!

Als leerkracht voel ik me verantwoordelijk voor het ontwikkelen van wat de jongens al hebben (zeker niet het “kill-en” daarvan) en hun ogen open krijgen ook voor andere wegen die voor hen iets kunnen betekenen.

Leave a Reply

