De innovatie

Image

Voor LA3 ga ik me buigen over de innovatie die op de ict opleiding aan het HC in R’dam de naam draagt: “We gaan in “echt” studeren”. Zoals op vele MBO opleiidngen aan toe gaat worden projecten uitgevoerd die geschreven zijn door SPL (Stichting Praktijk Leren) of Consortium. Deze projecten houden bepaalde opdrachten in die de studenten moeten uitvoeren om door werkprocessen hun competenties te bewijzen. Ik kom uit bedrijfsleven dus toen ik het onderwijs inging naam ik verschillende opdrachtgevers mee. Te denken valt aan organisaties non-profit, stichtingen, ZZP’ers etc etc. Mensen en organisatie met weinig middelen maar toch behoefte aan ict omgevingen (netwerk, www, etc etc)

Bij wijze van pilot, initiatie fase, zijn er twee opdrachten uitgevoerd: http://www.brandweersommelsdijk.nl/ en http://www.mib-nederland.nl/ op gebied van www (door niveau vier studenten) en Conredo op gebied van netwerken (door niveau drie studenten). Na de evaluatie van deze projecten met de stakeholders (opdrachtgevers, docenten, studenten en management) is besloten om door te gaan met deze innovatie.

In de implementatie fase (net achter de rug) zijn er de volgende projecten uitgevoerd: http://www.kinderkoor-osanna.nl/, http://www.mojbliznji.nl/, http://www.groenehartservice.nl/ (door studenten niveau 4 applicatie ontwikkeling) en Decosier (door studenten ICT/Netwerk beheer).

Gezien de toename vraag vanuit het veld, de eisen die vanuit Den Haag gesteld worden is besloten tot een evaluatie van deze innovatie om zo mogelijk door te zetten en door te gaan met institutionalisatiefase.

6 thoughts on “De innovatie

  1. Zit hier niet het gevaar achter dat je werk van het bedrijfsleven weg neemt? Als student kost je immers niets

    • Mee eens, maar op lange termijn verdienen de bedrijven (minder scholing in studenten die dit al ooit gedaan hebben) meer terug.

  2. Halo Andrei, Interessant om te lezen welke kant je invulling van de eindopdracht LA 3 opgaat. Wat weet je al over de uitkomsten van elders gedaan onderzoek over het belang van echte opdrachten voor het leren in het beroepsonderwijs? De vragenlijst die je op je blog publiceerde zou ik eerst via peer review laten bekijken en voordat je daarna de vragen gaat uitzetten, zou ik ook eerst een proef doen met een of twee collega’s. Veel succes! met vriendelijke groeten Bartel

    • Bedankt voor je advies Bartel. Ik ben inmiddels verder gedoken in literatuur en heb een paar interessante methoden gevonden om deze vernieuwing te analyseren. Op dit moment wil ik me beperken tot 3 methoden als volgt:
      – een kritische analyse onderworpen aan de hand van sleutelvragen, die worden ontleend aan Fullan (2007)
      – de vragenlijst met achtergrond Verbiest (2011) voorleggen aan de docenten en studenten
      – het tweedimensionale model met vier kwadranten dat voor MBO speciaal is ontworpen door Zitter en Hoeve (2012).
      De vraag is of dit toegestaan is. Voor mijn opdrachtgever is wel belangrijk.

Leave a Reply

