bijeenkomst 1

1e Bijeenkomst Master L&I 2012/2014; 2 oktober 2012

13.50 – 15.40 en 15.50 – 17.40

1 lesuur bespreken, 1 lesuur hands-on iets doen wat voor jou zinvol is.

1          Gesprek; waarom is dit onderdeel van belang in Master Leren & Innoveren.

Filmpje (contact, beweging, vrijheid, speelplezier, storytelling).

Voorlopig maken we onderscheid tussen leren en digitaal leren of mobiel leren, maar eigenlijk doet het er niet toe. Leren: heel de mens, alle zintuigen, sociaal, cognitief…

De Master van nu kan er niet meer omheen…

Vanzelfsprekend zijn er verschillen tussen aanwezigen betreffende mate waarin gewerkt wordt met digitale mogelijkheden; aantal wel met gesloten systemen zoals Blackboard, Natschool, reken- en taal programma’s, enz.; aantal sceptisch; aantal wel op de hoogte, niet echt zelf actief…

Op- en uitbouwen van een PLE, Personal Learning Environment.

Op- en uitbouwen van een PLN, Personal Learning Network.

Google op PLE en klik op afbeeldingen PLE, dat geeft je een indruk van waar ik denk dat je naar toe zou moeten als Master.

Eindeloze stroom nieuwe “tools” om onderwijs leuker, aantrekkelijker, maar misschien ook wel echt BETER te maken in deze tijd van digitale ontwikkelingen.

Het gaat niet om de tools en de techniek, het gaat om nadenken over een andere didactiek, een andere manier van denken over en kijken naar onderwijs.

Het gaat om je eigen professionalisering, leven lang leren doorgeven aan je leerlingen, studenten.

Het gaat om verwerven van benodigde competenties om docent / leraar te kunnen zijn in de 21e eeuw.

Er is wel tijd en geduld nodig om een beetje greep te krijgen op waar het allemaal over gaat. Mijn “leraar” Ton Zylstra leerde me dat alles wat echt belangrijk is onherroepelijk opnieuw voorbij komt.

Heel erg veel op internet is zonder betaling te verkrijgen. Maar web 2.0 heeft wel als uitgangspunt dat het gaat om halen en brengen. Als je zelf een mooie presentatie hebt gemaakt met Prezi of Voicethread zou je hem eigenlijk ook ter beschikking moeten stellen via een van de vele sites om te delen.

Het programma wordt inhoudelijk verbonden aan het leerarrangement waar de groep mee bezig is.

Het boek van TACCLE.

2          Zin in Leren.

Lees TACCLE deel 1.

De eigen professionalisering op het gebied van gebruik van social media, web 2.0 tools, e-learning, m-learning, staat centraal want zonder kennis van zaken is toepassen bij leerlingen en studenten wat lastig.

De onderwerpen in deel 1 van TACCLE zijn tools of instrumenten om lerenden te helpen met leren.  Er is in de afgelopen jaren veel gezegd over de generatie die met computers is opgegroeid, maar het blijkt steeds opnieuw zo te zijn dat ook jongeren geholpen en ondersteund moeten worden met en bij op een goede, leerzame en vooral wijze manier van alle digitale ontwikkelingen van deze tijd gebruik te maken.

Motiveren om te leren kan misschien bevorderd worden door leren uitdagend te maken. En ook door spelend leren belangrijk te maken.  Of en hoe een en ander toe te passen hangt samen met de mogelijkheden van de werkplek, de soort school, soort leerlingen / studenten en de ondersteuning die door anderen, meerderen, collega’s, ondersteuners, wordt geboden.

Een stap die ik iedere docent/leraar van deze tijd aan raad is een RSS, feedreader te starten.

Twitter is voor mij de meest belangrijke bron voor het ontdekken van wat er in de wereld gaande is op het gebied van digitale ontwikkelingen in het onderwijs. Een account aanmaken vind ik dan ook zeer aan te raden. Een paar maanden uitproberen en dan pas een oordeel vormen over of het een goede plek is om te werken, is verstandig.

Verder wil ik graag Scoop.it en Symbaloo voorbij laten komen, omdat het prima plaatsen zijn om je digitale bronnen te organiseren. Als het om delen gaat zijn andere plaatsen op het wereld wijde web van groter belang. Het starten van een eigen weblog is goed voor de eigen ontwikkeling, als voorbeeld voor de lerenden die door jou ondersteund worden en om onderwijswijsheid te delen met anderen buiten de eigen (kleine) kring.

Leren werken met verschillende tools vraagt oefentijd.  Tijdens deze lessen in de Master word je op sporen gezet. Het daadwerkelijk uitvoeren van de vele mogelijkheden is niet genoeg tijd voor.

3          Wat wil je praktisch, hands-on, doen.

Aanmaken account Twitter, Yammer, LinkedIn, Facebook, Feedreader, Symbaloo, Scoop.it, weblog…

Met hulp van elkaar.

Een paar links, er is zo ontzettend veel…..

Competenties voor de 21e eeuw. http://www.edublogs.be/2010/07/20/competenties-voor-de-21e-eeuw

Samen werken aan leren in deze eeuw. http://www.21stcenturycollaborative.com/

Mooie beelden van hoe er over leren in deze tijd wordt gedacht. http://newlearninginstitute.org/21stcenturyeducation/index.html

Zo’n echt web 2.0 mens die eindeloos veel goed materiaal levert. http://janeknight.typepad.com/pick/2010/09/social-learning-the-video.html

Voor alle niveaus is er iets te vinden. http://diplomaveiliginternet.kennisnet.nl/

De achterhaalde discussie over digital immigrant en digital native. http://theinnovativeeducator.blogspot.com/2010/09/think-youre-digital-immigrant-get-over.html

De Ted talks; eindeloze bron van inspiratie. http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Overzichten van bronnen voor wat dan ook, in dit geval met betrekking tot leren gebruiken van Twitter als bron van kennisverzameling en kennisdeling.

http://larryferlazzo.edublogs.org/2009/05/18/the-best-resources-for-beginning-to-learn-what-twitter-is-all-about/

Begrippen, tools en sites die zeker aandacht verdienen voor eigen professionalisering EN om in de klas toe te passen:

RSS feeds, feedreader,

Twitter en Yammer,

Weblog,

Wiki,

Slideshare,

Delicious, Diigo

Scoop.it, Symbaloo,

LinkedIn, Facebook,

Flickr, YouTube, Podcasting

Prezi, Voicethread

Er staat ook nog materiaal in de map Materiaal 2 oktober.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s