Comp & roll

Competenties
De pedagogische competentie (indicatoren 2, 4)
De didactische competentie (indicator 1)
De organisatorische competentie (indicator 4)
Omgevingscompetentie (indicator 1, 6)
Reflectie- en onderzoekscompetentie (indicatoren 2, 3, 4, 5, 6)

Rollen

1. Excellente leraar:
 draagt vanuit zijn expertise, bij aan het pedagogische en didactische klimaat binnen de school als totaal.
 heeft een gedegen kennis van actuele inzichten in het leren van lerenden en in de kenmerken van krachtige leeromgevingen voor lerenden van uiteenlopend niveau.
 expliciteert mede op basis van zijn kennis zijn persoonlijke onderwijsvisie en relateert deze aan de onderwijsvisie van de school.

2. Ondernemende ontwikkelaar:
 initieert innovaties en ontwikkelt nieuwe didactische concepten, instrumenten en materialen op basis van expliciete kennis van het leren van en het ontwerpen van onderwijs.
 implementeert (op kleine schaal) vernieuwingen, rekening houdend met de nieuwste inzichten op dit gebied en met maatschappelijke ontwikkelingen en behoeften.
 werkt daarbij interdisciplinair samen met collega’s, leidinggevenden en partijen uit de omgeving van de school.

3. Reflective practitioner:
 onderzoekt onderwijs vanuit het perspectief Leren & Innoveren en brengt zo leerbehoeften van lerenden en de effecten van onderwijs kritisch in kaart.
 voert praktijkgericht onderzoek uit, op basis van expliciete kennis van onderzoeksmethodieken.
 is in staat om binnen het team aanwezige praktijkkennis te expliciteren, te onderbouwen door concreet onderzoek en te verspreiden door publicaties of workshops.
 is in staat de resultaten van door derden verricht onderzoek kritisch voor de eigen onderwijspraktijk te beoordelen.

4. Begeleider en gesprekspartner voor collega’s:
 treedt op als gespreksleider en begeleidt collega’s bij innovatieprocessen en bij de ontwikkeling van onderwijs.
 is in staat om collega’s te scholen en hij ondersteunt ze op zijn inhoudelijke expertisegebied.
 heeft inzicht in het leren van professionals.
Voor praktijkgericht onderzoek is de reflectie- en onderzoekscompetentie en de rol van reflective practitioner van belang.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s