Leeractiv 1

Leeractiviteit 1 Oriënteren, richten en plannen
Onderzoeken is een term die tot het alledaagse leven behoort. Iedereen weet wat onderzoeken is. Al blijkt wel, wanneer we erover in gesprek raken, dat de term ‘onderzoeken’ uiteenlopende associaties oproept. Associaties die te maken hebben met de praktische bruikbaarheid van onderzoek en associaties die te maken hebben met het wetenschappelijke karakter ervan. Bij die associaties moet onderzoek valide en betrouwbaar zijn.
Gedurende deze leeractiviteit werken we onder andere aan de volgende competenties: 2.2, 2.4, 4.4 en 7.3. Het doel van deze eerste bijeenkomst is om onder andere de inleiding op het praktijkprobleem verder af te maken en de hoofd- en deelvragen geformuleerd te hebben.

Voorbereidingsopdrachten (onbegeleid)
1.0 Bestudeer Van der Donk en Van Lanen (2012) Hoofdstuk 1 t/m 4.
1.1 Bestudeer Saunders, Lewis, Thornhill, Booij en Verckens (2011) Hoofdstuk 2 en 4.
1.2 Doorloop de fase van Oriënteren en Richten.
1.3 Beschrijf je praktijkprobleem a.d.h.v. H3 van Van der Donk e.a. (2012) op 2 A4-tje’s
1.4 Werk je onderzoeksvraag en deelvragen uit.
1.5 Bespreek op je werkplek en in je leerteam het praktijkprobleem.
1.6 Bespreek op je werkplek en in je leerteam de onderzoeksvraag.
1.7 Neem je praktijkprobleem, onderzoeksvraag en deelvragen mee.

Programma
(Programmaonderdelen zijn indicatief)
 Introductie LA5.1, bespreken van het programma.
 Oriëntatie op het praktijkprobleem
 Verwerken van het praktijkprobleem
 Onderzoeksvraag en deelvragen aanscherpen
 Validiteit en betrouwbaarheid
 Operationalisatie
 Plenaire terugkoppeling

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s